• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
5

جشن پسته رفسنجان در سال سرد پسته‌کاران/آیا انرژی اتمی لبخند را به لب پسته برمی‌گرداند؟

  • کد خبر : 940
  • 10 مهر 1401 - 15:57
جشن پسته رفسنجان در سال سرد پسته‌کاران/آیا انرژی اتمی لبخند را به لب پسته برمی‌گرداند؟

در حالی که سرمازدگی، خشکسالی و از سویی سیل مردادماه بیش از ۹۰ درصد پسته رفسنجان را از بین برده و سال سیاهی را برای پسته‌کاران رقم زده است، کشاورزان اما امسال هم جشن ملی پسته را برگزار کردند به امید آنکه «شُکر نعمت، نعمتت افزون کند».   ما معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان […]

در حالی که سرمازدگی، خشکسالی و از سویی سیل مردادماه بیش از ۹۰ درصد پسته رفسنجان را از بین برده و سال سیاهی را برای پسته‌کاران رقم زده است، کشاورزان اما امسال هم جشن ملی پسته را برگزار کردند به امید آنکه «شُکر نعمت، نعمتت افزون کند».

 

ما معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اتمی ایران به‌عنوان مهمان ویژه ششمین جشن ملی پسته رفسنجان خبرهای خوشی را با خود برای کشاورزان سوغات آورده بود، محمد اسلامی اظهار کرد: انرژی اتمی در کشاورزی و آب و خاک تاثیر عمیقی دارد و استان کرمان دارای زمینه‌های مختلف برای محصولاتی چون پسته، خرما و کشت و کارهای جنوب استان برای استفاده از انرژی اتمی است.

وی خاطرنشان کرد: مراحل تحقیقاتی پسته در سازمان انرژی اتمی طی شده است و همکاران ما توانستند طی ۱۰ ماه سیستم صنعتی نتیجه تحقیقات برای استفاده از فناوری پلاسما را به ثمر برسانند و این طرح توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد و امیدواریم با مشارکت مردم و فعالان حوزه پسته و کمک استاندار کرمان و فرماندار رفسنجان این سیستم در یکی از محل‌های پیش‌بینی شده نصب شود و مردم از آن استفاده کنند که عامل موثری در دفع آفلاتوکسین پسته است.

وی عنوان کرد: همچنین با استفاده از فناوری پلاسما روی آب و خاک توانستند آفت پسیل پسته را با نتیجه بالای ۹۷ درصد دفع کنند که به‌صورت کاملا موثر اتفاق افتاده و در باغات مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از سامانه پرتودهی گاما سخن به میان آورد و ابراز داشت: کشور را به ۱۲ قطب تبدیل کردیم و کرمان یکی از قطب‌هاست و سامانه پرتودهی را با شیوه مهندسی ساخت داخل با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در دست تولید داریم و منابع اشعه آن را هم به سمت خودکفایی می‌بریم تا بتوان کشور را زیرپوشش این سامانه ها قرار داد تا آفت‌پذیری محصولات ما از بین برود و خرما اولویت این طرح است.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم ژئوفیزیک هوابرد را برای شناسایی و بهره‌برداری معادن استان کرمان گسترش دهیم، تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی می‌خواهد نقش خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال ایفا کند و سلامت و امنیت غذایی را برای مردم استان کرمان ارمغان بیاورد.

منبع-خبرگزاری فارس

 

لینک کوتاه : https://simayezarand.com/?p=940

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.